Zwijsen College

opleidingen: vwo, havo

locatie:

• Veghel

Het afgelopen jaar heeft het Zwijsen College haar onderwijsconcept uitvoerig geëvalueerd. Er is uitgebreid gesproken met ouders, leerlingen en collega’s en dat heeft geleid tot een aantal organisatorische en pedagogisch-didactische aanpassingen. Gezamenlijk doel was de school kleiner te laten voelen. Door leraren meer verantwoordelijkheden te geven en de schoolleiding deze te laten monitoren wordt meer eigenaarschap gecreëerd.

Er is gestart met kleine, zelfverantwoordelijke teams van leraren. Ieder team wordt geleid door een teamleider die zowel zijn teamleden als de bijbehorende leerlingen aanstuurt. Op deze manier zijn de lijntjes kort en voelt iedere leerling en medewerker zich gekend. Naast de teamleider zijn er verschillende verantwoordelijkheden binnen een team belegd: zo is er een zorgcoach, lerarencoach en coördinator om de teamleden te ondersteunen en verder tot ontwikkeling te brengen. Tijdens de tweewekelijkse teamvergaderingen wordt volop gesproken over de leerlingen die onder de hoede van het team vallen.

Naast de teams zijn de vakgroepen enorm belangrijk. Professionele vakgroepvoorzitters hebben een belangrijke rol te vervullen in het ontwikkelen van een kwalitatief sterke vakgroep. Daarom zijn deze voorzitters intensief geschoold en met zorg benoemd. Op deze wijze heeft het Zwijsen College aandacht voor zowel de pedagogisch-didactische als de vakdidactische zorg die leerlingen nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen.