OMO Scholengroep Helmond – Dr.-Knippenbergcollege

www.omoscholengroephelmond.nl

rector: Hans Schapenk

opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo

locaties:

• Vakcollege Helmond, Helmond
  • Carolus Borromeus College (ivo-mavo), Helmond
  • Dr.-Knippenbergcollege, Helmond

In 2014 hebben alle afdelingsleiders in dialoog met hun team een afdelingsplan gemaakt waarin de doelstellingen van het schoolplan vertaald zijn naar de afdeling. Dit heeft op veel afdelingen geleid tot nieuw elan door innovatieve denkbeelden.

Het Dr.-Knippenbergcollege werkt intensief mee aan vormgeving aan het nieuwe landelijke programma Bèta-Challenge, een praktisch technisch vak (5 uur per week) voor mavoleerlingen. Verder is de school bezig met vormgeving van digitale didactiek; een groep docenten uit klas 1-2 mavo gebruikt de iPad naast boeken in de klas en deelt deze ervaringen binnen de sectie. Het vwo-team heeft voor deelname aan het WON-traject (Wetenschaps Oriëntatie Nederland) gekozen. Deze landelijke vereniging stimuleert academische vorming door onderzoek centraal te stellen. Het nieuwe vak moet deze leerlingen nieuwsgierig maken naar onderzoek door training in vaardigheden en onderzoeksmogelijkheden te stimuleren. Het vwo moet zo ruimte bieden voor maatwerk en doorgroei naar excellentie.