OMO Scholengroep Helmond – Vakcollege Helmond

www.omoscholengroephelmond.nl

rector: Hans Schapenk

opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo

locaties:

• Vakcollege Helmond, Helmond
  • Carolus Borromeus College (ivo-mavo), Helmond
  • Dr.-Knippenbergcollege, Helmond

In 2014 hebben alle afdelingsleiders in dialoog met hun team een afdelingsplan gemaakt waarin de doelstellingen van het schoolplan vertaald zijn naar de afdeling. Dit heeft op veel afdelingen geleid tot nieuw elan door innovatieve denkbeelden.

Op het Vakcollege Helmond is in de onderbouw een nieuw traject gestart rond beroepsoriëntatie. Leerlingen kiezen al in de eerste klas een sector (zorg en welzijn, economie, techniek, sport, dienstverlening en veiligheid) en volgen 5 tot 13 lesuren per week in deze sector. Doelstellingen hiervan zijn het vergroten van de motivatie (betekenisvol leren) en het verbeteren van de beroepskeuze. Verder is het Vakcollege voorloper bij initiatieven rond passend onderwijs. Zo is er een integratieklas (cluster 3 samenwerking met de Antoon van Dijkschool uit Helmond) en een syntheseklas (cluster 4 samenwerking met de Korenaer uit Helmond) gevestigd in het Vakcollege. Lessen worden gedeeltelijk door vmbo- en vso-docenten verzorgd.