OMO scholengroep Bergen op Zoom e.o. – ZuidWestHoek College

www.sgboz.nl

rector: Marcel van Loo

opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo

locaties:

• ’t R@velijn, Steenbergen
  • ZuidWestHoek College, Ossendrecht
  • Mollerlyceum Bergen op Zoom
  • ZoomMAVO, Bergen op Zoom

Het ZuidWestHoek College is de school voor mavo en vmbo in de Zuidwesthoek. Er zitten ongeveer 475 leerlingen op school. Presteren, oriënteren en participeren staan centraal in de visie van de school.

Belangrijke ontwikkelingen in het kalenderjaar 2014 waren:

High Performance Schools
Goed, beter, best geeft de ambitie van de school weer. En het begint bij ‘de basis op orde’. Onder de projectwerknaam ‘Marzano’ is de aandacht voor de didactiek centraal gesteld. Onder aanvoering van een werkgroep ‘teacher-leaders’ zijn initiatieven ontplooid om de didactische vormgeving van lessen meer gedifferentieerd en uitdagend te maken. Ondersteund door een studiedag en een inspirerende Amerikareis naar San Diego verbeteren we aan de basis ons onderwijs. In 2014 is ook vooral gewerkt aan de basis met de implementatie van het kwaliteitszorgsysteem. Hierin is de focus op het primaire proces en de resultaatontwikkeling verder opgepakt. Door het structureel inzetten van de ontwikkelde monitoren op prestaties, absentie en lesverwijdering stijgen de resultaten op de kwaliteitskaart. Dat past bij de ambitie van de school om het predicaat ‘goed’ te behalen vanuit het inspectietoezicht.

Onderwijs met eigentijdse middelen
Met ingang van augustus 2014 is gestart met het inzetten van iPads voor de brugklasleerlingen. Daarmee sluit het ZuidWestHoek College aan bij de ontwikkelingen in de digitale wereld. Door de samenwerking met onze zusterschool ’t Ravelijn maken we optimaal gebruik van hun leermomenten. Methodekeuze en werkwijze zijn aangepast op de ondersteuning die de iPad kan bieden.