Munnikenheide College, Etten-Leur

locaties:

• Etten-Leur
  • Rucphen

Belangrijke ontwikkelingen in 2014:

iPads

Aantrekkelijk onderwijs en het bieden van maatwerk zijn speerpunten uit ons schoolplan. In augustus 2014 zijn diverse iPad klassen gestart: alle eerstejaars op de locatie Rucphen en alle mavo leerlingen van leerjaar 1 en 2 op de locatie Etten-Leur. Alle docenten hebben bovendien een iPad gekregen zodat zij naast de bestaande leermethodes kunnen werken met digitaal lesmateriaal. Ook voor de melding van aan- en afwezigheid in het digitale klassenboek gebruiken de docenten de iPad.

Mavo plus

Leerlingen kunnen in de leerweg mavo plus, naast hun reguliere mavoprogramma, aanvullend een praktijkvak volgen. Bijvoorbeeld ontwerpen bij Multi Media & Design of een maquette bouwen op het techniekplein. In 2014 zijn de plusprogramma’s inhoudelijk verder uitgebreid.

Tutorleren

Er is gestart met tutorleren, waar vierdejaars leerlingen - geschoold met een training op de pabo - onze eerstejaars leerlingen helpen bij diverse vakken. Eén keer per week hebben de tutoren een bijbaantje in het geven van bijles en hebben de eerstejaars leerlingen de mogelijkheid tot deze persoonlijke bijles.

Resultaten

Het slaaggpercentage was in 2014 onveranderd hoog, namelijk 97%. Ook zijn de verschillen tussen SE-CE binnen de marges. Er is extra aandacht geweest voor het onderbouwrendement op de locatie Rucphen; deze valt nu op beide locaties binnen de normen van de inspectie.

Passend onderwijs

In samenwerking met het Brederocollege, rec4 school te Breda, verzorgen we praktijklessen bij ons op school voor een tiental rec4 leerlingen. Hierdoor is het ook voor hen mogelijk een volwaardig kaderberoepsgericht diploma te behalen.

De gebouwen

In 2014 is de nieuwe sporthal in Etten-Leur feestelijk in gebruik genomen. Daarnaast is er overeenstemming bereikt om de locatie in Rucphen ingrijpend te renoveren.