Professionalisering schoolleiding

Vanuit de afspraak in het sectorakkoord VO 2014-2017 is een beroepsstandaard voor schoolleiders ontwikkeld. Vanaf 1 januari 2016 wordt van schoolleiders verwacht dat zij hun bekwaamheid en bekwaamheidsonderhoud vastleggen in het schoolleidersregister VO. In 2014 is met de schoolleiders breed gediscussieerd over de beroepsstandaard, het schoolleidersregister en de wijze waarop dit in het HD-programma voor OMO-schoolleiders ingebed kan worden. Deze discussie levert een verdeeld beeld op. De middelen die voor de sector beschikbaar zijn gesteld voor professionalisering van schoolleiders worden door de scholen ingezet ten behoeve van professionalisering van schoolleiding op het niveau van directieleden, middenmanagement en aankomend leidinggevenden. Met een deel van de middelen worden netwerken van directieleden en middenmanagers van de OMO-scholen ondersteund. Het loopbaancentrum ProMotion heeft een aantal scholen ondersteund bij het opzetten van gezamenlijke MD-trajecten.